Kun Suomi liittyi Euroopan Unioniin, muistan ajatelleeni sen olevan hyvä asia. Olin siis liittymisen kannalla. Sama oli euro valuutan kanssa. Ajattelin varmasti molempien kohdalla, että parasta näissä on matkustelun helpottuminen, koska matkustelusta olen aina nauttinut. Ja kyllähän se sinänsä on helpompaa euromaissa ollutkin, ettei tarvitse valuuttaa vaihdella, eikä laskea kursseja jokaisen ostoksen kohdalla. Mutta toisaalta - onko juuri mikään muu helpottunut? Itse en oikeastaan huomaa eroa matkustaako sitten Espanjaan tai Yhdysvaltoihin. Ja toisaalta yksi matkustelun suola on juuri se eri valuutta ja kurssien ihmettely. Omalla kohdalla siis ne nuoren Juhan odotukset EU:n ja euron tuomista eduista olivat aika mitättömät. Nuorena en osannut tai jaksanut paljon sen laajemmin ajatella asioita ja toisaalta sinisilmäisenä uskoin kaikkeen hyvään mitä EU:n ja euron meille luvattiin tuovan.

 

Mitä sitten EU meille toi?

 

Nyt kun asiaa katselee laajemmassa mittakaavassa, niin on vaikea kaivaa mitään positiivista mitä EU:n myötä Suomi olisi saanut. On toki monta asiaa mitkä voi esittää positiivisessa valossa, mutta tarkemmin katsottuna se valo himmenee negatiivisen verhon taakse. Otetaan esimerkkinä helpompi kaupankäynti maataloustuotteiden osalta, mikä on helppo nähdä positiivisena asiana, mutta on johtanut Suomen omavaraisuuden karisemiseen maatilojen jatkuvan lakkauttamisen myötä. Luvattiin rajoittaa tuontia ja tukea tuotantoa, jottei tilat Suomessa kärsisi - miten siis on mahdollista, että maatalouden alamäki jatkui niin, että tilojen määrä on laskenut vuoden 1995 n. 95 500 tilasta vuoden 2022 n. 43 600 tilaan. Pienet tilat kuihtuvat pois ja suuryritykset valtaavat alaa. Tässäkin mielessä siis mennään huonoon suuntaan.

Viimeaikaisista EU ihanuuksista voisi mainita ns. pakkoremontti direktiivin, jonka puolesta jopa osa suomalaismepeistä äänesti, vaikka tämä direktiivi taistelee Suomen perustuslakia vastaan. Tähän voisi vielä lisätä lukemattoman määrän byrokratiaa, määräyksiä ym. mitä EU on meille tuonut ja Suomen itsemääräämisoikeutta vienyt, mutta siirrytään seuraavaan aiheeseen.

 

WHO:n pandemiasopimus.

 

Monelle tämä ei varmasti ole edes tuttu käsite, mutta jos mennään sen verran ajassa taaksepäin, että katsellaan ensin 2020 koronapandemian alkua. Silloin meille tuotiin eteen uusi tuntematon uhka, johon kukaan ei ollut osannut varautua. Suomessa mietittiin kuumeisesti mitä toimenpiteitä lähdetään tekemään taudin etenemisen estämiseksi. Meille annettiin kuva, että Suomessa tehtiin ratkaisut itse ja meidän kaikkien parasta ajatellen. Todellisuudessa suurin osa rajoituksista, maskisuosituksista ja myöhemmin piikkisuosituksista, tuli WHO:n kautta. Nyt jälkeenpäin toimenpiteitä katsellessa on jo julkisesti todettu, että "pieleen meni" - aikalailla joka kohdassa. Tästä huolimatta WHO:n jäsenmaat ovat ottamassa käyttöön WHO pandemiasopimusta, joka antaisi päätäntävallan tulevissa tartuntatautitilanteissa täysin WHO:n käsiin. Käytännössä tämä tarkoittaisi sitä, että vaikka olisi vasta epäily mahdollisesta tartuntataudin leviämisriskistä, voisi WHO määrätä kaikille jäsenmaille vastaavia sulkutiloja, kuin mitä koronan leviämisen ehkäisemiseksi tehtiin. Tähän ei Suomessa olisi mitään sanomista, vaan WHO:n määräyksestä voitaisiin esim. Uusimaa eristää ja ulkonaliikkumiskielto määrätä. Eikä siinä kaikki - sopimus sisältää myös uuden "infodemic" käsitteen. WHO haluaa siis luokitella myös "misinformaation" omaksi pandemiaksi, jotta pääsisi puuttumaan asiaan ns. "kovemmin ottein". No miten kävi "misinformaation" koronapandemian osalta. Lähes kaikki mitä pandemian alussa sanottiin "misinformaatioksi", on nykyään ihan julkista tietoa, mitä jopa valtamedia levittää. Ei siitä sen enempää..

 

Muutokset Suomen tartuntatautilaissa.

 

Kun lähtee tarkastelemaan Suomen tartuntatautilakia pykälästä 60 eteenpäin, löytää muutaman mielenkiintoisen uuden pykälän, jotka ovat astuneet voimaan 1.1.2023. Nämä pykälät sisältävät mm. pakkokaranteenia ja pakkorokotuksia. Käytännössä siis jos WHO päättää pandemian olevan käsillä ja määrää esimerkiksi pakkorokotukset, niin Suomen viranomaisten pitää näitä määräyksiä noudattaa ja jopa tahdosta riippumatta hakea henkilö rokotettavaksi tai vaikka eristettäväksi. Aivan kuin muutokset tartuntatautilakiin olisi tehty juuri tämän takia ja asioiden helpottamiseksi. Jokainen voi itse nämä asiat lukea pandemiasopimuksesta ja Suomen tartuntatautilaista ja sen jälkeen miettiä voisiko tämä olla mahdollista. Jos tuntuu siltä, ettei tämä millään voisi olla mahdollista, niin kannattaa muistella vuosi-kaksi taaksepäin mitä kaikkea täälläkin tapahtui. Siitäkin huolimatta vaikka Suomella oli vielä mahdollisuus tehdä omia ratkaisuja. Nyt meidän äänestämät päättäjät ovat luovuttamassa tätäkin päätäntävaltaa ulkopuoliselle taholle, jota me emme ole olleet valitsemassa.

 

Digi-ID

 

Tämän vuoden alussa oli tarkoitus jo ottaa halukkaille kokeiluun Digi-ID. Tämän välineen tarkoitus on alkuun tulla passin ja henkilökortin rinnalle tunnistautumisvälineeksi. Se, mihin Digi-ID on pitkässä juoksussa suunniteltu, on samankaltainen kontrollipassi kuin mitä rokotepassi oli koronan aikana. Tähän tulisi henkilötietojen lisäksi mm. terveystiedot, digilompakko ja hiilijalanjälki. En yhtään ihmettelisi, jos myös koronavilkun kaltainen ominaisuus tulisi liitetyksi. Tämä siis antaa täydellisen kontrollin henkilöstä esimerkiksi pandemiatilanteessa. Jos WHO:lta on tullut karanteenimääräys, niin Digi-ID jo antaa mahdollisuuden henkilötasolla tarkkailla, että karanteenia tulee noudatettua. Hiilijalanjälki ominaisuushan jo löytyy osasta pankkien mobiilisovelluksista. Tähän on helppo lisätä rajoitukset esimerkiksi lihan ostomäärään. Jos olet käyttänyt kaikki oikeutesi ostaa lihaa kuukauden aikana, niin et sitä enää kaupasta voikaan hakea.

 

Tosiasioita ja spekulaatiota

 

Tässä kirjoituksessa on faktaa ja spekulaatiota. Jokainen voi tosiasioiden pohjalta itse miettiä, onko näille spekulaatioille sijaa, vai onko nämä kaikki vain meidän parhaaksi suunniteltuja toimenpiteitä. Nämä antaa kuitenkin hallitukselle mahdollisuuden käytännössä täyteen kontrolliin ihmisestä, eikä sitä kannata poissulkea, kun miettii antaako näille asioille tukensa, vai asettuuko vastustamaan. Kansaltahan näitä ei ole kyselty, vaan sopimuksia on tehty ns. meidän selän takana. Tartuntatautilait on jo voimassa, ja lisää suunnitteilla. WHO pandemiasopimus oli tarkoitus jo astua voimaan, mutta onneksi riittävästi Afrikan valtioita oli vastustamassa tätä. Digi-ID piti ottaa kokeiluun tämän vuoden alusta, mutta sitä on siirretty ilmeisesti lainsäädännöllisistä syistä syksyyn. Takaraja käyttöönotolle 2024. Vauhti on siis kova, eikä se hidastu, jos nykyiset päättäjät saavat temmeltämistään jatkaa.

 

Muutos tarvitaan ja sen pitää olla iso

 

Nyt, kun on äänestämisen ja vaikuttamisen aika, on tärkeää miettiä miten suunta saadaan muuttumaan. Niinkuin sanoin, se tuskin tulee muuttumaan, jos nykyiset puolueet eduskunnassa pääsevät jälleen valtaan - oli hallituksessa niistä ketä tahansa. Nyt tarvitaan uusia puolueita ja uusia näkökulmia. Kansalaisten edun, ei oman edun tavoittelua. Uusista puolueista paistaa juuri tämä kansalaisten edun tavoittelu. Sieltä löytyy monta hyvää puoluetta ja niistä monta hyvää ehdokasta. Saattaa tuntua mahdottomalta ajatukselta saada uusia puolueita läpi, mutta niin se vain onnistui Hollannissa - miksei täälläkin. Siellä manviljelijöiden 2019 perustettu puolue meni ryminällä suurimmaksi puolueeksi. BBB kannatus oli suurin jokaisessa Hollannin maakunnassa ja se sai alustavasti yhtä paljon paikkoja Hollannin hallituksesta, kuin kaksi seuraavaa yhteensä. Hollannissa asiat olivat ehtineet mennä vielä huonommaksi kuin Suomessa. Ei anneta Suomen kärsiä yhtään enempää, vaan muutetaan suunta jo nyt - katkaistaan hirttoköysi ja vapautetaan Suomi! Itselleni ehdokas löytyy Vapauden liitosta.

 

Linkkejä:

WHO Pandemiasopimus: https://apps.who.int/gb/inb/pdf_files/inb4/A_INB4_3-en.pdf

Tartuntatautilaki: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2016/20161227

Digi-ID: https://vm.fi/digitaalisen-henkilollisyyden-hanke

https://dvv.fi/digitaalisen-henkilollisyyden-uudistus

https://vm.fi/documents/10623/41113831/Esitykset+digiHen+16.9.2021.pdf

IS: "Ennennäkemättömän vaikea tilanne tiloilla": https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008607049.html

IL: "EU-parlamentti äänesti kyllä - Iso lasku voi kolahtaa yli miljoonaan suomalaiskotiin: www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/be1e477b-9b67-4b7b-85ab-16d26b846f50

NL Times artikkeli Hollannin vaalituloksista: nltimes.nl/2023/03/20/bbb-17-seats-senate-coalition-22